Blogs-Verhalen

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Het gevaar van drijvende containers op zee

Kan een een drijvende scheepscontainer je jacht tot zinken brengen ? Het is stof voor elke zeilers-nachtmerrie, het object dat niet gezien wordt, loerend onder een golf, dat je romp doorboort of je roer onder je schip vandaan slaat midden op de oceaan. Nog nooit blijken onze oceanen zo bevolkt te worden door deze drijvende containers.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Het gevaar van drijvende containers

Het is stof voor elke zeilers-nachtmerrie, het object dat niet gezien wordt, loerend onder een golf, dat je romp doorboort of je roer onder je schip vandaan slaat midden op de oceaan. Nog nooit blijken onze oceanen zo bevolkt te worden door deze drijvende containers.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Is het zeilen rond de wereld gevaarlijk?

Door snelle toename van piraterij en onrust in de politieke wereld, kun je rustig stellen, dat b.v. in delen van de Indische Oceaan daar god nog gebod geldt. Doch hoe we er ook over debatteren en proberen oplossingen aan te dragen “de situatie is wat het is” De opvatting dat de zee een veilige en vrije plaats is om te zeilen en u daardoor het recht heeft om er overal rustig te verblijven, wil niet zeggen dat dit een wijze gedachte is. De Indische Oceaan alleen is niet de enige plek die risico’s met zich mee brengt door politieke instabiliteit. Denk b.v aan bepaalde delen van Indonesië, Venezuela of Nigeria. De golven van misdaad tegen jachtschippers, komen en gaan daar.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Waarom een groter schip

Enige jaren geleden stuurde de schrijver van dit stuk als opdracht een 40 meter lang schip zuidwaarts langs de Chileense kust. Het was de 12e zeilschip van de eigenaar, en elke keer nam de grootte toe ten opzichte van zijn eerste 12 meter. Ik veronderstel dat de grootte van het elk schip toenam met het succes van het business-model van de eigenaar en zijn aspiraties daaromtrent. Dit is een natuurlijke en begrijpelijke voortgang. Voor de jachtbouw-industrie zijn deze telkens terugkerende klanten ook essentieel voor de levensvatbaarheid van hun productie.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

In een folkboat over de atlantische oceaan (deel 2)

In Mindelo besteedde ik wat tijd aan het verbeteren van mijn stuurinrichting, de zeilen en het staande want. Ik putte wat drab onder uit de boot die door de lekkages daar ontstaan waren en het belangrijkste van alles, ik maakte een overdek voor het hoofdluik. Ik maakte nieuwe vrienden met de bemanning van een onderhoudschip, dat daar gestationeerd was en die ik shockeerden door mijn plannen te onthullen, om in Zuid Amerika een half oerwoud te decimeren om een houten schip te kunnen bouwen.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

In een folkboat over de Atlantische oceaan (deel 1)

Het is wel grappig, dat hoe verder ik van Noord Europa wegzeilde, hoe meer aandacht mijn boot in de jachthavens en op de ankerplaatsen trok. In Cornwall kreeg mijn kleine folkboat met zijn schoorsteen vrijwel geen aandacht. In Frankrijk en Ierland wilden steeds meer voorbijgangers weten, waar ik vandaan kwam. In Marokko konden ze er geen touw aan vastknopen.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

De ellende en het gevaar tijdens storm op zee

Voorwoord:ofschoon ieder het jaren later zich anders zal herinneren, is een natte en koude zeiltocht door een storm is altijd een miserabel gebeuren. Als schipper moet je er maar het beste van maken. Waken over je bemanning. Bied ze comfort. Help degene die het nodig heeft en spreek een paar bemoedigende woordjes dat helpt altijd. Vertel ze dat aan deze misere altijd een eind komt. Verwonder je over de krachten van de natuur en aan je eigen vermogen om deze het hoofd te bieden. Weinig mensen krijgen de ervaring van de razernij van een volle storm. Het is niet plezierig maar wel het herinneren waard.

The old ways will never be “out of date”

Na een forse haal aan zijn grootzeil, wees de wat oudere zeeman mij op de achilleshiel van moderne jachtschippers. Electronica is prachtig, maar het maakt je lui en wanneer het door de een of andere oorzaak niet meer werkt, is de helpdesk op zee moeilijk te bereiken. Een reden voor ons om hier eens nader op in te gaan omdat deze klassieke navigatie echt geen hogeschoolwerk is, berust op wat eenvoudige principes en heel cool is om te doen.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Het gevaar van drijvende containers op zee

Kan een een drijvende scheepscontainer je jacht tot zinken brengen ? Het is stof voor elke zeilers-nachtmerrie, het object dat niet gezien wordt, loerend onder een golf, dat je romp doorboort of je roer onder je schip vandaan slaat midden op de oceaan. Nog nooit blijken onze oceanen zo bevolkt te worden door deze drijvende containers.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Is het zeilen rond de wereld gevaarlijk?

Door snelle toename van piraterij en onrust in de politieke wereld, kun je rustig stellen, dat b.v. in delen van de Indische Oceaan daar god nog gebod geldt. Doch hoe we er ook over debatteren en proberen oplossingen aan te dragen “de situatie is wat het is” De opvatting dat de zee een veilige en vrije plaats is om te zeilen en u daardoor het recht heeft om er overal rustig te verblijven, wil niet zeggen dat dit een wijze gedachte is. De Indische Oceaan alleen is niet de enige plek die risico’s met zich mee brengt door politieke instabiliteit. Denk b.v aan bepaalde delen van Indonesië, Venezuela of Nigeria. De golven van misdaad tegen jachtschippers, komen en gaan daar.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

Waarom een groter schip

Enige jaren geleden stuurde de schrijver van dit stuk als opdracht een 40 meter lang schip zuidwaarts langs de Chileense kust. Het was de 12e zeilschip van de eigenaar, en elke keer nam de grootte toe ten opzichte van zijn eerste 12 meter. Ik veronderstel dat de grootte van het elk schip toenam met het succes van het business-model van de eigenaar en zijn aspiraties daaromtrent. Dit is een natuurlijke en begrijpelijke voortgang. Voor de jachtbouw-industrie zijn deze telkens terugkerende klanten ook essentieel voor de levensvatbaarheid van hun productie.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

In een folkboat over de atlantische oceaan (deel 2)

In Mindelo besteedde ik wat tijd aan het verbeteren van mijn stuurinrichting, de zeilen en het staande want. Ik putte wat drab onder uit de boot die door de lekkages daar ontstaan waren en het belangrijkste van alles, ik maakte een overdek voor het hoofdluik. Ik maakte nieuwe vrienden met de bemanning van een onderhoudschip, dat daar gestationeerd was en die ik shockeerden door mijn plannen te onthullen, om in Zuid Amerika een half oerwoud te decimeren om een houten schip te kunnen bouwen.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

In een folkboat over de Atlantische oceaan (deel 1)

Het is wel grappig, dat hoe verder ik van Noord Europa wegzeilde, hoe meer aandacht mijn boot in de jachthavens en op de ankerplaatsen trok. In Cornwall kreeg mijn kleine folkboat met zijn schoorsteen vrijwel geen aandacht. In Frankrijk en Ierland wilden steeds meer voorbijgangers weten, waar ik vandaan kwam. In Marokko konden ze er geen touw aan vastknopen.

navigatieopleidingen navigatie opleidingen zeenavigatie

De ellende en het gevaar tijdens storm op zee

Voorwoord:ofschoon ieder het jaren later zich anders zal herinneren, is een natte en koude zeiltocht door een storm is altijd een miserabel gebeuren. Als schipper moet je er maar het beste van maken. Waken over je bemanning. Bied ze comfort. Help degene die het nodig heeft en spreek een paar bemoedigende woordjes dat helpt altijd. Vertel ze dat aan deze misere altijd een eind komt. Verwonder je over de krachten van de natuur en aan je eigen vermogen om deze het hoofd te bieden. Weinig mensen krijgen de ervaring van de razernij van een volle storm. Het is niet plezierig maar wel het herinneren waard.

The old ways will never be “out of date”

Na een forse haal aan zijn grootzeil, wees de wat oudere zeeman mij op de achilleshiel van moderne jachtschippers. Electronica is prachtig, maar het maakt je lui en wanneer het door de een of andere oorzaak niet meer werkt, is de helpdesk op zee moeilijk te bereiken. Een reden voor ons om hier eens nader op in te gaan omdat deze klassieke navigatie echt geen hogeschoolwerk is, berust op wat eenvoudige principes en heel cool is om te doen.