Het gevaar van drijvende containers op zee

Het gevaar van drijvende containers op zee

Terschelling, The Netherlands – January 2, 2019 Container Disaster near the Coast loosing 291 containers with plastics, shoes, car parts and other junk

Kan een een drijvende scheepscontainer je jacht tot zinken brengen ?

Het is stof voor elke zeilers-nachtmerrie, het object dat niet gezien wordt, loerend onder een golf, dat je romp doorboort of je roer onder je schip vandaan slaat midden op de oceaan.

Nog nooit blijken onze oceanen zo bevolkt te worden door deze drijvende containers. 

Vendée Globe van afgelopen jaar stond vol met gepeperde meldingen van single-handed sailors die met hoge snelheid, in verlaten gebieden, op deze UFO’s (Undentified Floating Objects) geklapt waren, met een verwoestend effect. Maar vormen drijvende containers nu werkelijk een gevaar? Er is op dit moment een accute bewustwording van afval in de marine -omgeving en toch is er een gebrek aan huidige gegevens ten aanzien van de hoeveelheid containers die overboord gegaan zijn en wat zij daarna doen. Er is geen vereiste richtlijn voor rederijen om verloren containers te registreren en hun posities zijn derhalve volkomen onbekend en zeilers die op het midden van de oceaan een aanvaring gehad hebben, kunnen ook geen bewijs leveren over datgene dat zij geraakt hebben.Het risico is wellicht miniscule, maar het ook bijna onmogelijk om de hoeveelheid te bepalen. 

Zoiets als een auto-ongeluk

Mike Sergeant was afgelopen herfst een FARR 52 aan het opleveren vanuit de UK naar Las Palmas via Cascais toen zij ergens tegenop voeren dat hun 3,60 meter diepstekende kiel vernielde. We waren net twee dagen vanuit Las Palmas vertrokken herinnert Sargeant zich, we hadden een moiewind en het was ongeveer 1.30 uur en rondom pikkedonker en bevonden ons ongeveer 400 mijl van Madeira. We dden 8 knopen, wat echt een beetje langzaam was, wnt daarvoor hadden we 17 tot 18 knopen gesurfed. Ik stuurde met het bakboord stuurwiel en de aanvaring voelde als een auto-ongeluk. Het was een harde BOOM en het jacht viel stil. De aanvaring smeet me van het stuurwiel af , 1 van de carbon wielspaken brak af en de rest van de bemanning werd over het dek gesmeten. We herpakten ons snel en ieder keek elkaar aan. Ik horde de schipper schreeuwen “heb je nog stuur” “heb je nog stuur” Ik had niets, omda we stillagen. Snel werd de boot van boeg tot hek geïnspecteed, maar we konden geen lek vinden. De FARR 52 is een behoorlijke boot. Iedereen trok losse boorden aan dek en renden door elkaar om de teddingvlotten te lanceren. Pas toen het duidelijk werd dat we nog steeds recht lagen en goed konden sturen, zonder blijkbare schade aan het roer keerde de rust langzaam terug en vervolgden wij onze reis. Sergeant zei dat de boot onmiddellijk stopte, nadat hij over iets was heen gerold op een golf. Toen we in Las Palmas aankwamen hebben we direct enkele duikers naar beneden gestuurd, die de kiel fotografeerden. De bulb zit 3,60 m. onder water en er was een flinke hap uitgenomen, bekraste de ronding en de romp was evenzo gekraakt.

Was it a container waar zij tegenaan gevaren waren ? Saegeant voelde dat alles in die richting wees. Het was iets hards en het gaf ons een enorme klap. We zeilden in een drukke vaarroute en hij had veel containerschepen daar gezien.

Be continued!

vrije vertaling yachtingworld.com/volume/nonprofit/education

Over de auteur

Dex Holland administrator

1 reactie tot nu toe

Jan van GalenGeplaatst op4:30 pm - apr 30, 2019

Zelf ben ik een keer met het voorsteven van mijn schoener tegen een drijfbak aangevaren. Dat was weliswaar in de haven van Urk maar toch kreeg ik zoveel water binnen dat we alle hens aan dek moesten hebben om erger te voorkomen. Na reparatie konden we gelukkig weer verder. Leuk om de verhalen van Dex Holland te lezen. Succes met de website. Jan van Galen.

Geef een reactie