Waarom een groter schip

Waarom een groter schip

Waarom een groter jacht

Enige jaren geleden stuurde de schrijver van dit stuk als opdracht een 40 meter lang schip zuidwaarts langs de Chileense kust. Het was de 12e zeilschip van de eigenaar, en elke keer nam de grootte toe ten opzichte van zijn eerste 12 meter. Ik veronderstel dat de grootte van het elk schip toenam met het succes van het business-model van de eigenaar en zijn aspiraties daaromtrent. Dit is een natuurlijke en begrijpelijke voortgang. Voor de jachtbouw-industrie zijn deze telkens terugkerende klanten ook essentieel voor de levensvatbaarheid van hun productie. 

De redenen van een grotere aanschaf zijn vaak heel verschillend. Een snellere overtocht is vaak een vast gegeven, evenals meer privacy door een groter scheiding tussen de bemanning en het deel van de eigenaar. Meer luxe en dus meer gemakken of misschien meer status als ik dat zo noemen mag. Oplopend naar groot is een eenvoudiger keuze dan teruggaan naar een kleiner jacht, want bij gelijke financiéle mogelijkheden is daar wilskracht voor nodig. Afgelopen kerst vierde de schrijver van dit stuk zijn vakantie aan boord van een 15 meter zeiljacht waar men speculeerde over de kansen om met 9 personen een maand lang te overleven in een beperkte ruimte. Na afloop bleek deze vakantie een groot succes. De twee aan boord zijnde families (elk bestaande uit 4 personen) tekenden er er achteraf voor. Het werd een koude reis, die inhield dat dat er veel tijd onderdeks en zowat op elkaar gestapeld werd doorgebracht. De schrijver vertelde dat hij eigenlijk een lijst had moeten bijhouden betreffende het aantal keren dat hij “sorry” heeft moeten zeggen, telkens wanneer hij zich een weg naar beneden moest banen of zichzelf weer door het schuifluik naar boven moest hijsen. Dat is nu eenmaal een deel van de prijs die zij betalen moesten voor de ongemakken van een klein schip in verhouding tot het aantal personen aan boord. De mogelijkheden en het gemak aan boord van grotere schepen ligt voor de hand en deze bestaan voornamelijk uit snelheid, de ruimte aan boord, zowel boven als beneden. Ofschoon zij erg creatief waren tijdens het verkennen van hun grenzen, bestaat er geen twijfel over dat de schrijver aan boord van de kleinere boot, toch een gevoel van bevrijding voelde t.o.v. de eerdere reizen op grotere schepen. Het grote voordeel is ongetwijfeld dat er dingen gedaan kunnen worden met de kleinere boot, die we niet zouden durven met een groter exemplaar. Niet alleen zijn er minder systemen, maar die er zijn, zijn van nature ook simpeler en de overtochten derhalve meer vrij van technische problemen. Als dingen verkeerd gaan is de omvang van het probleem beter te hanteren. Het grote voordeel van kleiner schip is dat de boot ook eerder door 1 man te managen blijft, iets wat met een schip van 22 meter lengte en 55 ton waterverplaatsing niet mogelijk is. Terugkijkend door zijn fotoarchieven Zag hij dat hij en de anderen zich in veel meer bevredigende en interessante situatie bevonden, die zich in mooie herinneringen lieten vertalen. De steeds groter wordende jachten die ver van de kust geankerd liggen en beperkt worden in hun bewegingen in het binnenland. Onthouden zich van menig menselijk contact. Als het niet mogelijk is om zich de dingen te laten afspelen in wat afgelegen en verlaten ondiepe gebieden zoals bij een vervallen afmeersteigertje bij een havengebied, dan mis je, samen met het aantrekkelijke daarvan, echt iets gezien te hebben.

Over de auteur

Dex Holland

Dex Holland administrator

Geef een reactie